DOMAINREGISZTRÁCIÓS
SZABÁLYZAT
Hatályos:
2021. január 1-től.
Tartalomjegyzék
I. Fejezet: A
Domainregisztrációs Szabályzatban használt fogalmak
II. Fejezet:
A domain igénylésére és regisztrálására vonatkozó szabályok
1. A domain delegálás igénylése
III. Fejezet:
A domain delegálás fenntartása
IV. Fejezet:
A domain delegálás megszűnése
6. A delegálás visszavonása és törlése
9. Jogviták intézése a delegálást megelőzően (a Tanácsadó Testület eljárása)
10. Jogviták intézése a delegálást követően (a
Regisztrációs Döntnök eljárása)
VI. Fejezet:
Egyéb rendelkezések
11. A domain technikai működőképességére vonatkozó
követelmények
12. Adminisztratív kapcsolattartó
A Magyarországi Internet Szolgáltatók Tanácsa
Tudományos Egyesülete abból a célból, hogy a .hu alatti közdomainek
delegálásának, regisztrálásának és fenntartásának egységes rendjét biztosítsa,
a domain-használóinak és másoknak jogait megóvja, a 2001. évi CVIII. törvény
15./A§-ában foglalt önszabályozás lehetőségeivel élve
megalkotta a jelen Domainregisztrációs Szabályzatot. Jelen Domainregisztrációs
Szabályzat a tárgyban készült szerződéses rendszer részeként került kiadásra és
azt a rendszer alkalmazása során minden külön hivatkozás nélkül alkalmazni
kell.
A jelen Domainregisztrációs Szabályzat
(továbbiakban: Szabályzat) az alábbi fogalmakat a következő értelemben
használja:
Domain: Önálló
internet tartomány, az internet címek egy halmazához neveket rendelő adatbázis.
Domain név: Alfanumerikus
karakterekből álló műszaki azonosító, amelyet elsősorban a könnyebb
megjegyezhetősége miatt az internetes kommunikációhoz nélkülözhetetlen internet
címek helyett használnak. Jelen Szabályzat olyan domain nevekre vonatkozik,
amelyek helye az internetes domain rendszerben közvetlenül a .hu felső szintű
vagy valamelyik az alá rendelt második szintű közdomain alatt van (pl.
cegnev.hu, cegnev.co.hu). Az ékezetes (vagy nemzetközi terminológiával IDN)
domain nevek a név szerverekben kódolt formában tárolódnak, míg felhasználói
szinten általában kódolatlan formában jelennek meg, ezért, ha külön nincs
jelölve, akkor a jelen Szabályzatban domain név alatt a kódolatlan forma értendő.
Felső szintű domain: Közvetlenül az internetes domain rendszer gyökerében
delegált .hu domain.
Második szintű domain: Közvetlenül a .hu felső szintű domain alatt delegált
domain (pl. info.hu).
Közdomain: A
.hu felső szintű, továbbá ez alatt szükség szerint megnyitott olyan második
szintű internet domainek, amelyek alá a delegálást a Nyilvántartó végzi. A
második szintű közdomainek aktuális listáját a Nyilvántartó a weboldalán hozza
nyilvánosságra.
Delegálás: A
domain névvel azonosított internet domain használatba adása egy
domain-igénylőnek.
Regisztrálás: A delegáláshoz szükséges adatok bejegyzése a megfelelő
adatbázisokba.
Feltételes használatba adás: Az igényelt domain név technikai használatba adása a
delegálást megelőzően.
Fenntartás: A domain-használó számára nyújtott delegálás-fenntartási
szolgáltatás, amelynek keretében a szükséges műszaki és adminisztratív adatok a
.hu elsődleges és tartalék névszervereken és adatbázisokban tárolódnak, az Internetről
elérhetők, továbbá igény szerint módosításra kerülnek.
Regisztrátor: A Nyilvántartó által felhatalmazott szolgáltató, amely a
domaint igénylő vagy használó szabad választása és megbízása alapján, vele
szerződéses viszonyban állva, a domain delegálással, regisztrálással és
fenntartással kapcsolatos ügyeket intézi.
Okirat alapú domain
igénylés: A
domain-igénylő az igényelt domain kapcsán delegálás-igénylési szerződést köt
egy regisztrátorral, melynek során az 1.2.2.1 pontnak megfelelően megadja az összes
kötelező adatot és megteszi a szükséges nyilatkozatokat. A domain igénylésre
vonatkozó nyilatkozatokat a domain-igénylő papír alapon teszi, vagy
elektronikus úton hitelesítve adja meg. A Regisztrátor köteles az igénylés dokumentumait,
vagy azok elektronikus másolatát elektronikusan a Nyilvántartásba továbbítani.
A jelen Szabályzat korábban hatályos változataiban
szereplő Igénylőlap alapján regisztrált domain okirat alapján nyilvántartott
domainnek minősül, függetlenül attól, hogy az Igénylőlap papír alapon került
aláírásra, vagy elektronikus úton került hitelesítésre.
Okirat
alapján nyilvántartott domain: olyan
domain, melyet, vagy okirat alapon igényeltek, vagy valamelyik megerősítő
eljárás alapján igényeltek, de később a domain-használó nyilatkozatban kérte az
áttérést okirat alapú nyilvántartásra.
A jelen Szabályzat korábban hatályos
változataiban szereplő Igénylőlap alapján regisztrált domain okirat alapján
nyilvántartott domainnek minősül, függetlenül attól, hogy az Igénylőlap papír
alapon került aláírásra, vagy elektronikus úton került hitelesítésre.
Megerősítő eljárás alapú domain igénylés: a domain-igénylő az igényelt domain kapcsán
delegálás-igénylési szerződést köt egy regisztrátorral, melynek során az
1.2.2.1 pontnak megfelelően megadja az összes kötelező adatot és megerősítő
eljárás keretében erősíti meg igénylését, illetve teszi meg az 1.2.2.1 pontban
leírt nyilatkozatokat.
Megerősítő eljárás alapján nyilvántartott
domain: olyan
domain, melyet, vagy valamelyik megerősítő eljárás alapján igényelték, vagy
amelyet okirat alapon igényelték, de később a domain-használó nyilatkozatban
kérte az áttérést megerősítő eljárás alapján történő nyilvántartásra.
Egyfaktoros megerősítő eljárás: Olyan eljárásmód, amely során az igénylő a birtokában
levő faktor használatával regisztrálást, adatváltozást, regisztrátor váltást
vagy domain-használó váltást engedélyez. A Nyilvántartó az igénylő által előre
megadott email címre (faktor) egy olyan linket (URL-t) küld, melyen az Igénylő
egy időleges weboldalt talál a változás leírásával. Itt lehetősége van
megerősíteni a módosítási szándékát vagy elutasítani. Ha nem erősíti meg az
adott időkereten belül a jóváhagyás gomb megnyomásával, a módosítás nem lép
életbe. A domain-használónak különös figyelmet kell fordítania arra, hogy az
általa megadott faktor feletti rendelkezést el ne veszítse, és azon üzeneteket
tudjon fogadni a Nyilvántartótól. A Nyilvántartó bevezethet faktorként további
műszaki megoldásokat. Az egyfaktoros megerősítést minden esetben cselekvőképes
természetes személynek kell elvégeznie, azaz automatikus számítógépes
megerősítő rendszert tilos alkalmazni.
Kétfaktoros megerősítő eljárás: Olyan
eljárásmód, amely során az igénylő a birtokában levő két faktor használatával
regisztrálást, adatváltozást, regisztrátor váltást vagy domain-használó váltást
engedélyez. A Nyilvántartó az igénylő által előre megadott email címre (első
faktor) egy olyan linket (URL-t) küld, melyen az Igénylő egy időleges weboldalt
talál a változás leírásával. Itt meg kell adnia azt a kódot, melyet a
Nyilvántartó az igénylő által megadott telefonszámára (második faktor) küld –
ez történhet hangbemondással vagy SMS-ben küldve. Ezután lehetősége van
megerősíteni a módosítási szándékát vagy elutasítani. Telefonszámnak a
Szabályzat 1.1.1 pontjában szereplő országok nem emelt díjas számai adhatók meg.
Ha nem adja meg a helyes kódot az adott időkereten belül, a módosítás nem lép
életbe. A domain-használónak különös figyelmet kell fordítania arra, hogy az
általa megadott két faktor feletti rendelkezést el ne veszítse, és azokon
üzeneteket tudjon fogadni a Nyilvántartótól. A Nyilvántartó bevezethet első
vagy második faktorként további műszaki megoldásokat. A kétfaktoros
megerősítést minden esetben cselekvőképes természetes személynek kell
elvégeznie, azaz automatikus számítógépes megerősítő rendszert tilos
alkalmazni.
Domain-igénylő: Valamely domain delegálására igényt benyújtó személy.
Amennyiben az általa igényelt domain számára delegálásra kerül,
domain-használóvá válik.
Domain-használó: Az a személy, akinek számára a domain delegálásra került.
Adminisztratív
kapcsolattartó: A domainnel kapcsolatos adminisztrációs ügyekben a
domain-használó képviselője.
Nyilvántartó: A közdomainek kezelője (őrzi, fenntartja, hozzáférhetővé
teszi a közdomainek alatt delegált domainekkel kapcsolatos adatokat). A Nyilvántartó
a Magyarországi Internet Szolgáltatók Tanácsa Tudományos Egyesülete által a
tevékenységre felhatalmazott szervezet az ISZT Nonprofit Kft.
Nyilvántartás: A Nyilvántartó által számítógépes rendszerben őrzött
adatok, amelyek a domain-delegálásokkal kapcsolatosak.
Nyilvántartó weboldala: A
közdomainek delegálásával és regisztrálásával kapcsolatos, rendszeresen
frissített, nyilvános információk internetes megjelenésének helye
(http://www.domain.hu).
Alternatív Vitarendező Fórum: A Regisztrátortól és a Nyilvántartótól független,
alternatív vitarendezési szolgáltatást nyújtó fórum, amelyet a Nyilvántartó
felkér arra, hogy a domain regisztrációval kapcsolatos jogviták során a jelen Szabályzat
és a külön anyagi és eljárási szabályok szerint járjon el.
Tanácsadó Testület (TT): Független
szakértőkből áll, amely az Alternatív Vitarendező Fórum keretében működik, és
amely a még nem delegált, feltételesen használatba adott domain delegálásával
kapcsolatos kérdésekben foglal állást, iránymutatásaival támogatja a domain
nevek delegálásának jogszerűségét.
Panaszos: A
jelen Szabályzat V. fejezete alapján annak megállapítását kérő személy, hogy az
adott domain név adott domain-igénylőnek történő delegálása a Szabályzatba
ütközik.
Panaszolt: A
domain-igénylő, akivel szemben a részére feltételesen használatba adott domain
delegálásának a Szabályzatba ütközésének megállapítását kérik.
Regisztrációs Döntnök: Az
Alternatív Vitarendező Fórum keretében működő, független döntnökökből álló
bíróságon kívüli vitarendező szolgáltatás, amely a már delegált domain nevek delegálásának
a domain-használótól történő visszavonásáról és átruházásáról dönt.
Kérelmező: Az,
aki jogának sérelme miatt a Regisztrációs Döntnöktől kéri egy adott domain delegálásának
visszavonását, illetve részére történő átruházását.
Kérelmezett: Az a
domain-használó, akivel szemben a Regisztrációs Döntnöktől az általa használt
domain delegálásának a visszavonását, illetve átruházását kérik.
Hotline Döntnöki Fórum (HDF): az Alternatív
Vitarendező Fórum keretében működő, független döntnökökből álló, bíróságon
kívüli vitarendező szolgáltatás, amely a delegált domainek alatt közölt
jogellenes információ, az információval kapcsolatos jogellenes magatartás, vagy
a más jogát vagy jogos érdekét sértő információval kapcsolatos bejelentés
esetén, a Nyilvántartóval együttműködési megállapodást kötött, Magyarországon
erre a célra fenntartott bejelentő szolgálatok (hotline)
kérelme alapján a rá vonatkozó külön eljárási szabályzat alapján járhat el.
1.1.A domain-igénylőre vonatkozó kritériumok
1.1.1 Közvetlenül
a .hu közdomain alá történő delegálás domain-igénylője lehet:
a)
az Európai
Unió, az Európa Tanács, az EGT vagy az EFTA tagállamainak, továbbá Magyarországgal szomszédos határral rendelkező ország
állampolgára, vagy ezen államok hatósága által kiállított személyi
igazolvánnyal, útlevéllel vagy jogosítvánnyal rendelkező természetes személy,
vagy
b)
magyarországi
letelepedési engedéllyel rendelkező természetes személy, vagy
c)
az Európai
Unió, az Európa Tanács, az EGT vagy az EFTA tagállamainak, vagy Magyarországgal
szomszédos határral rendelkező ország területén:
i.
jogszabály
útján létrehozott,
ii.
hatóság vagy
bíróság által nyilvántartásba vett, vagy bejegyzett, vagy
iii.
erre irányuló
kérelmét az illetékes hatóságnál vagy bíróságnál előterjesztő, és működését
jogszabály alapján a nyilvántartásba vétele vagy bejegyzése előtt jogszerűen megkezdő
jogi személy.
d)
továbbá a
Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál lajstromozott vagy a Magyarország
területére is kiterjedő oltalommal rendelkező védjegy jogosultja.
1.1.2 Közvetlenül
második szintű közdomain alá történő delegálás domain-igénylője bármely hazai
vagy külföldi, természetes személy vagy jogi személy lehet.
1.1.3 A
Domain-igénylő természetes személy csak tizennyolc életévet betöltött személy
lehet, kivéve jogszabály által előírt jogutódlás eseteit (pl. öröklés).
1.2 A
delegálási eljárás általános szabályai
1.2.1 Domain
delegálásnak kezdeményezése
1.2.1.1 A delegálás
előfeltétele, hogy a domain-igénylő valamelyik általa kiválasztott Regisztrátornál
igényelje a domaint, az adott Regisztrátor szerződéses feltételei szerint. A
Regisztrátor szerződéses feltételei nem lehetnek ellentétesek Szabályzat
rendelkezéseivel. Eltérés esetén a Szabályzatban foglalt előírásokat kell az
adott domain név igénylésével és használatával keletkező jogviszonyokban
alkalmazni.
1.2.1.2 Domain delegálási
igénylés Nyilvántartóhoz való benyújtására az arra a Nyilvántartóval szerződés
alapján jogot szerzett Regisztrátor jogosult, aki a domain-igénylő erre
vonatkozó megbízása alapján jár el.
1.2.1.3 A
Regisztrátor a delegálás-igénylési szolgáltatást díjfizetési feltételekhez
kötheti.
1.2.1.4 A
domain-igénylőnek már az igény benyújtásakor gondoskodnia kell a Szabályzat
szerinti követelmények teljesüléséről.
1.2.2 Az Igénylés
1.2.2.1 Domain-igénylő
a választott domain nevet, valamint az alábbiak közül a rá vonatkozó kategória,
és az Adminisztratív kapcsolattartó adatait köteles a domain igénylése kapcsán
a vele szerződött Regisztrátornak megadni:
i.
Természetes
személy domain-igénylő: neve, postacíme, email címe, telefonszáma, és az
igénylő választása szerint: vagy a személyazonosító okmány száma (személyi
igazolvány, útlevél, jogosítvány vagy letelepedési engedély), vagy a születési
dátuma.
ii.
Jogi személy domain-igénylő:
neve, postacíme, email címe, telefonszáma, adószáma, törvényes képviselő neve.
iii.
Egyéni
vállalkozó domain-igénylő: neve, postacíme, email címe, telefonszáma, adószáma.
iv.
Elhunyt domain-használó
örököse, mint domain-igénylő: neve, postacíme, email címe, telefonszáma, választása
szerint: vagy a személyazonosító okmány száma (személyi igazolvány, útlevél,
jogosítvány vagy letelepedési engedély), vagy a születési dátuma; valamint: hagyatékátadó
végzés vagy öröklési bizonyítvány vagy öröklési nyilatkozat.
v.
Névhasználatot
engedélyező személy részéről: neve, lakcíme.
vi.
Az Adminisztratív
kapcsolattartó adatai (amennyiben különbözik a domain-igénylőtől): neve, postacíme,
email címe, telefonszáma, egyéni vállalkozó esetén az adószáma.
Az igénylés
érvényességének feltétele, hogy a domain-igénylő a delegálás-igénylésében a
valóságnak megfelelően a jelen pont szerint az összes kötelező adatot megadja
és nyilatkozzon, hogy:
i.
a megadott
adatok a valóságnak megfelelnek, és
ii.
a Szabályzat
rendelkezéseinek elfogadásáról, és hogy azokat a domain igénylés és delegálás
teljes tartama alatt magára nézve kötelezőnek tekinti, és
iii.
a delegálás
fenntartásával aláveti magát az Alternatív Vitarendező Fórum döntéseinek, és
iv.
arra
vonatkozóan, hogy az Adatvédelmi
Tájékoztatóban foglaltakat
megismerte, és személyes adatainak az abban foglaltak szerinti kezelését
elfogadja.
1.2.2.2 Okirat alapú
igénylés esetén a domain-igénylő az 1.2.2.1 pontban előírt adatokat és
jognyilatkozatokat:
i.
természetes személy
domain-igénylő esetén magának, vagy meghatalmazott képviselőjének (a
közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazás
egyidejű csatolásával),
ii.
jogi személy
esetén a törvényes képviselőnek vagy meghatalmazottjának
kell hitelesítenie és a Regisztrátorhoz eljuttatnia.
A hitelesítés történhet papír alapon saját kezű aláírással, vagy elektronikus
úton kötött szerződés esetében elektronikus úton hitelesítve.
1.2.2.3 Megerősítő
eljárás alapú igénylés esetén a domain-igénylő az előírt adatokat a Regisztrátor
által felkínált módok valamelyikével adja meg. Az igénylő által megadott (egy-
vagy kétfaktoros) megerősítő eljárás keretében erősíti meg igénylését, illetve
teszi meg az 1.2.2.1 pontban leírt nyilatkozatokat. A domain-igénylőnek a
megerősítést olyan határidővel kell megtennie, hogy az a Nyilvántartóhoz a
megerősítést kérő kommunikáció kiküldésétől számított 14 napon belül befejeződjék.
1.2.2.4 A
Regisztrátor köteles az igény átvételét igazolni és olyan nyilvántartást
vezetni, amelyből hitelt érdemlően megállapítható az átvett igények
beérkezésének ténye és sorrendje (időpontja).
1.2.2.5 A
Regisztrátor kötelessége a Nyilvántartásba továbbítani az igényléshez szükséges
valamennyi adatot. Az igénylés időpontjának az a számítógépes időpecséttel
meghatározott pillanat tekintendő, amelyikkel a Nyilvántartó számítógépes
regisztrációs rendszere az igénylést nyilvántartásba vette.
1.2.2.6 Megőrzési
kötelezettség:
i.
Okirat alapú igénylés
esetén, a Regisztrátor az igénylésnél esetlegesen benyújtott dokumentumokat
papíron vagy elektronikus formában, illetve a megadott adatokat és
jognyilatkozatokat elektronikus formában archiválva a domain-használóval
fennálló jogviszonyának megszűnése napjától számított egy éven keresztül
köteles megőrizni. A domain-igénylő vagy domain-használó által a Szabályzat
rendelkezéseinek elfogadására és magára nézve kötelezőnek elfogadására vonatkozó,
elektronikus úton tett jognyilatkozatát a Nyilvántartó elektronikus formában
rögzíti és archiválja.
ii.
Megerősítő
eljárás alapú igénylés esetén, a Regisztrátor az igénylésnél részére megadott
adatokat és jognyilatkozatokat elektronikus formában archiválva a
domain-használóval fennálló jogviszonyának megszűnése napjától számított egy
éven keresztül köteles megőrizni. A domain-igénylő vagy domain-használó 1.2.2.1
pont szerinti nyilatkozatok elfogadására vonatkozó megerősítését a Nyilvántartó
elektronikus formában rögzíti és archiválja.
1.2.2.7 Az
igénylés során a kötelező adatok Nyilvántartásba továbbítására, a
jognyilatkozatok meglétére, továbbá ezek megőrzésére vonatkozó szabályoktól
való eltérés esetén a Nyilvántartóval szemben a Regisztrátor felel.
1.2.2.8 Az
igénylés során megadott adatokat, és a közölt bármely további információt a
Nyilvántartó az Adatvédelmi Tájékoztatóban közölteknek megfelelően kezel, és
tesz hozzáférhetővé a nyilvánosság vagy harmadik fél számára. A Regisztrátor
felelős a domain-igénylő által megadott adatok pontos rögzítéséért is.
1.2.3 Az igény
kezelése
1.2.3.1 A
Regisztrátor az igénylés ügyintézésében felmerült esetleges problémákról (pl. a
domain működésére vonatkozó technikai előírásokkal való ütközés, stb.) köteles
a domain-igénylőt haladéktalanul tájékoztatni és a probléma kezelésében - a
Nyilvántartóval kötött szerződés és a Szabályzat rendelkezései szerint - vele
egyeztetve eljárni.
1.2.3.2 Nyilvántartó
a Regisztrátor által a Nyilvántartásban rögzített, a Szabályzatnak megfelelő
igények feldolgozását haladéktalanul megkezdi, és elvégzi annak ellenőrzését,
hogy az igény megfelel-e a domain technikai működőképességére vonatkozó, a
jelen Szabályzat 11. pontjában szereplő követelményeknek, (valamint megerősítő
eljárás alapú igénylés esetén elindítja a megfelelő megerősítő eljárást). Amennyiben
a Nyilvántartó azt állapítja meg, hogy a műszaki követelmények nem teljesülnek,
akkor erről, a műszaki hiba megjelölésével értesíti a Regisztrátort. A
Regisztrátornak és az igénylőnek a Nyilvántartásba vételt követő 14 nap áll
rendelkezésére a hiba megszüntetésére, a domain technikai működőképességére
vonatkozó követelményeknek való megfeleltetésre. A határidő elmulasztása esetén
az igény automatikusan törlődik.
1.2.3.3 A technikai működőképesség követelményeinek ellenőrzése
mellett a Nyilvántartó ellenőrzi az igénynek a Szabályzat 2.1, 2.2.3 és 2.2.4
pontjaiban foglalt követelményeknek való megfelelőségét, valamint az
igényléshez szükséges kötelező adatok meglétét.
1.2.3.4 Nem
vonható felelősségre a Nyilvántartó azért, mert bejegyzésre kerül egy olyan domain
név, mely nem felel meg a Szabályzatnak. A domain név választásért kizárólag a
domain-igénylő felel, a Szabályzat 2.3 pontjában rögzítettek szerint.
1.2.3.5 Amennyiben
a Nyilvántartó azt észleli, hogy egy igénylés hiányos vagy a Szabályzattal
ellentétes, arról a Regisztrátort, az ok megjelölésével, lehetőleg egy
munkanapon belül értesíti. A Regisztrátornak 14 nap áll rendelkezésére arra,
hogy a domain-igénylővel egyeztetve a hiányt pótolja, vagy az igényt
visszavonja. Ha a Regisztrátor e határidőn belül ezen lépések egyikét sem
rögzíti a Nyilvántartásban, akkor az igény automatikusan törlődik. Ilyen
törlést követően a Nyilvántartó azonos domain névre vonatkozó igényt ugyanazzal
a hiányossággal nem fogad be.
1.2.3.6 Amennyiben
egyes esetekben az igény teljesítését a Nyilvántartó a Szabályzatnak való meg
nem felelés miatt elutasítja, nem vonható ezért felelősségre. A Nyilvántartó
elutasító döntésével szemben a domain-igénylő kérheti a Szabályzat 9. pontja
szerint az Alternatív Vitarendező Fórum (Tanácsadó Testület) eljárását.
1.2.3.7 Az
1.2.3.1. - 1.2.3.5 pontok szerinti eljárást követően a domain az igénylő
feltételes használatába kerül, és azt a Nyilvántartó a weboldalán nyilvánosan meghirdeti
a delegálásra váró domainek listájában. A feltételes használat alatt a
domain-igénylő a domaint műszakilag használhatja, azonban a domain végleges
delegálásra csak abban az esetben kerül, ha a kihirdetés kezdő napjától
számított 8 napon belül nem emelnek ellene panaszt.
1.2.3.8 Ha
a kihirdetett igény ellen határidőn belül panaszt nyújtanak be, úgy a 9. pont
szerinti alternatív vitarendezési eljárás (Tanácsadó Testület eljárása)
eredményétől függően, annak lefolytatását követően a domain vagy végleges
delegálásra kerül, vagy a Nyilvántartó törli az igényt.
1.2.3.9 Ha az igény
ellen határidőn belül nem nyújtanak be panaszt, akkor a delegálás bejegyzése
megtörténik, és a Nyilvántartásban regisztrálásra kerülnek a következő adatok:
i.
a delegált
domain neve,
ii.
a delegált
domain műszaki adatai,
iii.
a
domain-használó és az adminisztratív kapcsolattartó adatai.
A Nyilvántartó weboldalán nyilvánosan elérhető módon (whois) a delegált domainekkel
kapcsolatban a következő adatok jelennek meg:
a)
a delegált
domain neve,
b)
a delegált
domain műszaki adatai,
c)
jogi személy,
illetve egyéni vállalkozó domain-használó adatai.
2.1. A
domain névre vonatkozó formai követelmények
2.1.1 A
domain név legalább 2, legfeljebb 63 karakterből* állhat.
2.1.2 A domain
névben használható karakterek
a)
a latin ábécé
ékezet nélküli kisbetűi: a-z,
b)
a magyar
ékezetes kisbetűk: á, é, í, ó, ö, ő, ú, ü, ű,
c)
a numerikus
karakterek: 0-9,
d)
a kötőjel: -
2.1.3 A
domain név elején és végén nem állhat kötőjel. A domain név nem tartalmazhat
két egymást közvetlenül követő kötőjelet harmadik és negyedik karakterként.
2.2 A
domain névvel kapcsolatos egyéb kritériumok
2.2.1 A domain-igénylő a
delegálni kért domain nevet a jogszabályok és a Szabályzat keretei között
szabadon választja meg, ugyanakkor a lehető legnagyobb gondossággal tartozik
eljárni abban a tekintetben, hogy az általa választott domain név, annak
igénylése, illetve annak használata más személy vagy szervezet jogait (pl.
névkizárólagossághoz fűződő jogát, személyiséghez fűződő jogát, kegyeleti
jogát, szellemi tulajdonhoz fűződő jogát, stb.) ne sértse. A domain-igénylőtől
elvárható, hogy a domain név megválasztása előtt ellenőrizze a cégjegyzéket,
illetve a legfontosabb védjegy adatbázisokat[i].
2.2.2 Nem
választható és használható olyan domain név, amely jelentéstartalmára és/vagy
használatára nézve gyaníthatóan:
a)
jogellenes,
vagy
b)
gyűlölet-, vagy
félelmet keltő, vagy
c)
megtévesztő.
2.2.3 Nem
választható olyan domain név, amely:
a)
az adott
közdomain alatt már regisztrálva van, vagy
b)
a Nyilvántartó
weboldalán közzétett védett nevek körébe tartozik.
2.2.4 Közvetlenül
a .hu közdomain alá történő delegálás esetén:
a)
azon
magyarországi települések esetében, melyek helyi önkormányzattal rendelkeznek,
csak a helyi önkormányzat jogosult a település nevével (magyarul, és a helyi
nemzeti kisebbség nyelvén, ha van ilyen hivatalos településnév) megegyező
domain nevet választani,
b)
csak az adott
ország hivatalos képviselete jogosult az ország nevével (magyarul, angolul) megegyező
domain nevet választani.
Közvetlenül második szintű közdomain alá
történő delegálásra ez a megkötés nem vonatkozik.
2.2.5 Közvetlenül
a második szintű tm.hu közdomain alatti delegálási igényhez csak olyan domain
név választható, amely a domain-igénylő védjegye.
2.3 Felelősség
a domain név választásáért
2.3.1 Kizárólag a
domain-igénylő, illetve domain-használó felelős:
a)
a domain név
választásáért, jelentéstartalmáért, használatáért és ezek következményeiért,
b)
a domain név
választás és használat jogszerűségéért,
c)
a domain név
választással vagy használattal harmadik személynek okozott kárért.
2.3.2 A
domain-igénylő, illetve domain-használó köteles:
a)
a domain név
megválasztásakor megfelelő gondosságot tanúsítani, és választását, annak
jogszerűsége szempontjából, az igénylést megelőzően ellenőrizni,
b)
a választott
domain névről önként lemondani, ha a gondos eljárás ellenére is a már delegált
domain név használatával más jogát sérti,
c)
a
Nyilvántartó és/vagy a Regisztrátor helyébe lépni, ha a választott domain
névvel kapcsolatban más személy a Nyilvántartóval vagy a Regisztrátorral
szemben igényt kíván érvényesíteni, illetve, ha ennek akadálya van, minden
segítséget megadni részükre a követeléssel szembeni védekezésükhöz,
d)
a neki
delegált domainnel, a delegációs és regisztrációs eljárással, a domain nevének
megválasztásával, jelentéstartalmával vagy használatával kapcsolatos bármilyen
jogvitából, kárból, követelésből következő költség alól tehermentesíteni a
Nyilvántartót és/vagy a Regisztrátort, és egyébként is mindent elkövetni annak
érdekében, hogy a Regisztrátort, illetve a Nyilvántartót érdeksérelem ne érje.
2.3.3 A
Szabályzatban, valamint a domain-igénylővel, illetve domain-használóval
fennálló megállapodásban foglalt rendelkezések betartása esetén, sem a
Regisztrátor, sem a Nyilvántartó nem felelnek a domain név választással vagy
használattal harmadik személynek okozott kárért.
2.3.4 A
Nyilvántartó a domain név választásával vagy használatával kapcsolatos jogerős
vagy előzetesen végrehajtható bírósági határozatokat perben állása nélkül is
végrehajtja. Sem a Regisztrátor, sem a Nyilvántartó nem vonható felelősségre a
vitát lezáró döntés (az Alternatív Vitarendező Fórum állásfoglalása, vagy
döntése), jogerős határozat vagy az előzetesen végrehajthatóvá nyilvánított
határozat végrehajtása miatt.
3.1 A
delegálás fenntartásának feltétele, hogy a domain-használó valamelyik
Regisztrátorral érvényes delegálás-fenntartási szerződéssel rendelkezzen, és
hogy annak fennállását a Regisztrátor rögzítse a Nyilvántartásban. A megállapodás
feltételei nem lehetnek ellentétesek a Szabályzattal. A domain-használónak a
delegálás ideje alatt folyamatosan eleget kell tennie a mindenkor aktuális
Szabályzat feltételeinek.
3.2 A
Regisztrátor a delegálás-fenntartás szolgáltatást díjfizetési feltételekhez
kötheti.
3.3. Regisztrátor
váltás
3.3.1 A
domain-használó a delegálás ideje alatt Regisztrátort válthat. A
domain-használónak a domain fenntartására új delegálás-fenntartási szerződést
kell kötnie, ehhez az általa választott új Regisztrátor részére a domain
fenntartására az 1.2.2 pontnak megfelelő igénylést kell benyújtania, az adott
Regisztrátor szerződéses feltételei, továbbá a jelen 3.3. pont szerint.
3.3.2 Okirat alapján
nyilvántartott domain esetén, főszabály szerint a domain-használó az új
Regisztrátornál is okirat alapján igényli a domaint. Amennyiben a
domain-használó az új Regisztrátornál már megerősítő eljárással igényli a domaint,
akkor a domain-használónak ezzel egyidejűleg be kell nyújtania az új
regisztrátornak azt a 3.6.1 pont szerinti okiratot, melyben kéri a domain
áttérítését okirat alapú nyilvántartásról megerősítő eljárás alapján történő
nyilvántartásra. Azután a domain-használó igénylését és a szükséges
nyilatkozatokat megerősítő eljárással hagyja jóvá, illetve teszi meg.
3.3.3 Megerősítő
eljárás alapján nyilvántartott domain esetén, amennyiben az új Regisztrátornál
a domain-használó megerősítő eljárással igényli a domaint, a domain-használó a
regisztrátor váltást és a szükséges nyilatkozatokat megerősítő eljárással
hagyja jóvá, illetve teszi meg. Ebben az esetben a Nyilvántartó a
domain-használónak először azokat az ellenőrző faktor adatait használja az
ellenőrzésre, melyeket a domain-használó a regisztrátor váltás előtti
Regisztrátorának adott meg. Amennyiben a domain-használó az új regisztrátornak
új faktor adatokat adott meg, a Nyilvántartó ezen új adatokkal is lefolytatja a
megerősítő eljárást.
3.3.4 Megerősítő
eljárás alapján nyilvántartott domain esetén, amennyiben az új Regisztrátornál
a domain-használó okirat alapú eljárással igényli a domaint, akkor a
domain-használónak ezzel egyidejűleg be kell nyújtania az új regisztrátornak
azt a 3.6.2 pont szerinti okiratot, melyben kéri a domain áttérítését
megerősítő eljárás alapján történő nyilvántartásról okirat alapú
nyilvántartásra. Azután a domain-használó a regisztrátor váltást és a szükséges
nyilatkozatokat megerősítő eljárással hagyja jóvá, illetve teszi meg. Ebben az
esetben a Nyilvántartó a domain-használónak azokat az ellenőrző faktor adatait
használja az ellenőrzésre, melyeket a domain-használó a regisztrátor váltás
előtti Regisztrátorának adott meg.
3.3.5 A
domain-használónak a megerősítést minden esetben olyan határidővel kell
megtennie, hogy az a Nyilvántartóhoz a megerősítést kérő kommunikáció
kiküldésétől számított 14 napon belül megérkezzen.
3.4 A
domain-használónak a delegálás fenntartása alatt rendelkeznie kell
adminisztratív kapcsolattartóval. Az adminisztratív kapcsolattartóval
kapcsolatos szabályokat a Szabályzat 12. pontja tartalmazza.
3.5 A domain-használó adataiban történő
változások
3.5.1 A domain-használó tartozik az 1.2.2.1 pont
szerint megadott adataiban bekövetkezett változást a változás megtörténtét követően
haladéktalanul a Regisztrátorának bejelenteni.
3.5.2 Ha a domain-használó olyan jogi személy,
amelyik nyilvántartásba vétele vagy bejegyzése megtörténte előtt kezdte meg
működését, a nyilvántartásba vétel vagy bejegyzés tényét, illetve az erre irányuló
kérelmet jogerősen elutasító végzés tényét tartozik a végzés kézhezvételét
követően haladéktalanul a Regisztrátornak bejelenteni.
3.5.3 A domain-használó adatainak módosítása, úgy
történik, hogy a domain-igénylő az adatok változását a Regisztrátornak
bejelenti, aki ezt továbbítja a Nyilvántartásba.
3.5.4 Okirat alapján nyilvántartott domain esetén a
domain-használónak abban az esetben kell a változást okirattal igazolnia,
amennyiben:
a)
jogi
személyek esetén: megváltozott az adószáma, és/vagy a neve, ideértve a
névváltozást és a jogutódlást (pl. összeolvadás, beolvadás, kiválás stb.), de ide
nem értve az átruházást, amelynek szabályait a 7. pont tartalmazza;
b)
természetes
személyek esetétén: névváltozás és jogutódlás (ideértve az öröklést, de ide nem
értve az átruházást), és/vagy a személyazonosító okmány szám változása.
A
Regisztrátor az okiratokat elektronikus úton továbbítja a Nyilvántartásba.
3.5.5 Megerősítő eljárás alapján nyilvántartott
domain esetén a domain-használónak abban az esetben kell az adatváltozást
megerősítő eljárással jóváhagynia, amennyiben:
a)
faktor adata
változik (ebben az esetben a változást mind az eredeti, mind az új faktor
adatokkal jóvá kell hagynia), vagy
b)
jogi
személyek esetén: megváltozott a neve, ideértve a névváltozást és jogutódlást
(pl. összeolvadás, beolvadás, kiválás stb.), de ide nem értve az átruházást,
valamint az adószáma;
c)
természetes
személyek esetétén: névváltozás és jogutódlás (ideértve az öröklést, de ide nem
értve az átruházást), valamint a személyazonosító okmány szám változása.
Átruházás miatti módosítások szabályait a
Szabályzat 7. pontja részletezi.
3.5.6 Megerősítő
eljárás alapján nyilvántartott domain esetén amennyiben a domain-használó olyan,
a Nyilvántartásban szereplő adatát változtatja meg, amelyhez nem szükséges
megerősítő eljárás, akkor az adatváltozás megtörténtéről a Nyilvántartó vagy a
Regisztrátor emailben értesíti.
3.5.7 Megerősítő eljárás alapján nyilvántartott
domain esetén amennyiben a domain-használó elveszíti rendelkezését valamelyik
ellenőrzési faktora felett (így pl. megszűnik az email címe vagy telefonszáma),
a domain-használó faktor adatainak módosítása a következőképpen történik:
a)
A domain-használó
az új faktor adato(ka)t a Regisztrátorhoz eljuttatott, legalább teljes bizonyító
erejű magánokiratba foglalt nyilatkozatban köteles megadni.
b)
A
Regisztrátor elektronikus úton továbbítja a nyilatkozatot az új adatokkal a
Nyilvántartásba, a Nyilvántartó pedig először az eredeti ellenőrzési faktor(ok)ra indít megerősítő eljárást, melynek során a domain-használó,
amennyiben mégis rendelkezik e faktorok fölött, megtilthatja a kért faktor adat
változtatást.
c)
Amennyiben a domain-használó
3 munkanapon belül nem tiltja meg a faktor adat változtatást az eredeti faktorral,
illetve faktorokkal, akkor a Nyilvántartó elindítja az új faktor adatokkal a
megerősítő eljárást, melynek során a domain-használó megerősítheti vagy
elutasíthatja a változtatást.
3.6 Okirat-, valamint megerősítő eljárás alapján
történő domain nyilvántartás közötti váltások
3.6.1 Egy okirat alapján nyilvántartott domaint a
domain-használója áttéríthet megerősítő eljárás alapján nyilvántartottra. Ebben
az esetben a domain-használó teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy
közokiratba foglaltan (ideértve az elektronikus úton hitelesített okiratot is)
nyilatkozik az áttérésről, és egyidejűleg megadja az ellenőrző faktor(ok)
adatait. A nyilatkozatot a domain-használó a Regisztrátornak köteles
megküldeni, a Regisztrátor pedig azt elektronikus úton továbbítani a
Nyilvántartásba. Ezután a Nyilvántartó lefolytatja a megerősítő eljárást.
3.6.2 Egy
megerősítő eljárás alapján nyilvántartott domaint a domain-használója
áttéríthet okirat alapján nyilvántartottra. Ebben az esetben a domain-használó
teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglaltan (ideértve az
elektronikus úton hitelesített okiratot is) nyilatkozik az áttérésről. A
nyilatkozatot a domain-használó a Regisztrátornak köteles megküldeni, a
Regisztrátor pedig azt elektronikus úton továbbítani a Nyilvántartásba. Ezután
a Nyilvántartó lefolytatja a megerősítő eljárást.
3.6.3 Az
egyfaktoros megerősítő eljárásról kétfaktorosra áttérni úgy lehet, hogy a
domain-használó a Regisztrátornál ezt igényli, megadva a telefonszámot. A
Regisztrátor továbbítja az igényt a Nyilvántartásba, a Nyilvántartó pedig lefolytatja
a megerősítő eljárást.
4.1 Ha a Regisztrátor a
delegálás-fenntartási szerződés felmondását határozza el, akkor erről a
domain-használót értesítenie kell és a felmondás tényét rögzítenie kell a
Nyilvántartásban. A Regisztrátor a felmondással párhuzamosan beszüntetheti a
delegálás műszaki szolgáltatását is, különösen, ha a domain-használó a
Regisztrátorának a regisztrációs vagy fenntartási díjat felhívás ellenére a
megjelölt ésszerű határidőn belül sem fizeti meg, vagy ha a domain nevet a
Hálózathasználati Irányelvekben[ii] foglaltakkal
ellentétes módon, különösen annak 4. pontjába ütközve spam küldésére, illetve a
domain név alatt spamben hirdetett áru vagy szolgáltatás felkínálására
használják.
4.2 Amennyiben
a domain-használónak bármilyen okból megszűnik a Regisztrátorával a domain
delegálás-fenntartási szerződése, akkor egy általa választott másik
Regisztrátorral új delegálás-fenntartási szerződést kell kötnie.
Az
új fenntartási szerződést a domain-használónak az új Regisztrátorral olyan
határidővel kell megkötnie, hogy az új szerződés megkötését a Regisztrátor a
korábbi szerződés felmondásának Nyilvántartásban rögzített időpontjától
számított 45 napon belül a Nyilvántartásban rögzíteni tudja.
4.3 Amennyiben
a Nyilvántartó észleli, hogy valamely domain-használó jogutód nélkül jogerősen
törlésre került, erről a domain Regisztrátorát
értesíti. A Regisztrátornak 30 nap áll rendelkezésére a helyzet tisztázására,
mely idő alatt akár a 6.3.3 pontban leírt eljárás is lefolytatható. Amennyiben a
helyzet rendezése sikertelen, úgy a Regisztrátor köteles a
szerződés megszűnésének tényét a Nyilvántartásban rögzíteni.
Amennyiben a Regisztrátor
a 30. nap végéig nem rögzíti a Nyilvántartásban a szerződés megszűnésének
tényét, úgy azt a Nyilvántartó teszi meg.
5.1 A domain
delegálást a Nyilvántartó felfüggeszti, ha:
a)
a bíróság
előzetesen végrehajtható ideiglenes intézkedése a domain-használót eltiltja a
domain használatától vagy más végrehajtható határozata, jogerős ítélete ezt
írja elő,
b)
a bűnüldöző
hatóság alapos gyanút közöl arra vonatkozóan, hogy a domain név választása vagy
a domain használata bűncselekményt valósít meg,
c)
az Alternatív
Vitarendező Fórum döntése ezt előírja,
d)
a
körülményekből alappal lehet arra következtetni, hogy a domain-használó által
az igényléskor:
1.
a személye azonosíthatóságára szolgáló
megadott adatok nem voltak valósak, vagy
2.
az általa
adminisztratív kapcsolattartóként megjelölt természetes személy személyes
adatainak kezelésére nem rendelkezett hozzájárulással.
5.2 A domain
delegálást a Nyilvántartó felfüggesztheti, ha:
a)
a
domain-használó felhívás ellenére sem gondoskodik arról, hogy a domain
megfeleljen a Szabályzatban megfogalmazott követelményeknek,
b)
a domain
és/vagy a domain név használata az Internet működésében műszaki zavarokat okoz,
vagy a felhasználók biztonságát súlyosan veszélyezteti,
c)
a
Nyilvántartó nem függesztheti fel a domaint és nem alkalmazhatja a
felfüggesztés 6.1 f) pontjában foglalt jogkövetkezményt, ha a domain-használó a
domain igénylésekor megfelelt az 1.1 pontban foglalt kritériumoknak, ám utóbb
bekövetkezett ok miatt a Szabályzat kizárólag ezen pontjának már nem felel meg.
5.3 Felfüggesztéskor
a domain delegálás műszaki szolgáltatása szünetel, de a domain-használó
személye változatlan marad.
5.4. Ha
a domain felfüggesztésére az 5.1 d) 1. pont alapján kerül sor, a 6.1 c) pontja
szerint a delegálás visszavonásra kerül, kivéve, ha a domain-használó 15 napon
belül igazolja, hogy az igényléskor a személye azonosíthatóságára megadott adatok valósak voltak. Ha a
domain felfüggesztésére az 5.1 d) 2. pont alapján került sor, akkor a
felfüggesztéssel egyidejűleg a 12.8 pontban leírtak szerint kell eljárni.
6.1 A
delegálást a Nyilvántartó visszavonja, ha:
a)
a
domain-használó a Regisztrátorhoz intézett teljes bizonyító erejű vagy
közokiratba foglalt nyilatkozatával a domain használatáról lemond,
b)
a
Nyilvántartásban domain-használóként szereplő jogi személy hivatalos
nyilvántartásba vételére vagy bejegyzésére irányuló kérelmét jogerősen
elutasították,
c)
a
domain-használó által az igényléskor vagy átruházáskor adott nyilatkozatok,
bemutatott dokumentumok, illetve a személye azonosíthatóságára szolgáló
megadott adatok nem voltak valósak,
d)
az
adminisztratív kapcsolattartó a Regisztrátorhoz intézett teljes bizonyító erejű
magánokiratba vagy közokiratba foglalt nyilatkozatával hitelt érdemlően
tanúsítja, hogy a domain-használó meghalt vagy jogutód nélkül megszűnt és a
domain használati joga másra át nem szállt,
e)
a
Regisztrátor a Nyilvántartásban rögzíti, hogy a delegálás-fenntartási szerződés
megszűnt, illetve azt felmondta és 45 napon belül egyetlen Regisztrátor sem
rögzíti a Nyilvántartásban, hogy a delegálás fenntartására a domain-használóval
szerződést kötött,
f)
az 5.2 pont
alapján felfüggesztés történt, és a felfüggesztés okának megszüntetésére a
felfüggesztés kezdetétől számított 45 napon át sem került sor,
g)
a
domain-használó nem gondoskodott arról, hogy a Nyilvántartásba a személye
azonosíthatóságára és elérhetőségére szolgáló, valós és aktuális adatok
legyenek bejelentve,
h)
a
delegálás-igénylési és/vagy fenntartási megállapodás, vagy a Szabályzat
elfogadására szolgáló jognyilatkozat hiányára derül fény,
i)
a bíróság
végrehajtható határozata, jogerős ítélete a delegálás, a domain vagy domain név
választás vagy használat jogellenességét állapítja meg vagy a delegálás
megszüntetését rendeli vagy a domain-használót a határozat jogerősen eltiltja a
domain nevet azonosító név vagy megjelölés használatától,
j)
az Alternatív
Vitarendező Fórum döntése ezt előírja, és a döntés kézbesítése napjától
számított 30 napon belül a domain-használó nem igazolja az Alternatív
Vitarendező Fórum részére a bírói út igénybevételét.
k)
a Regisztrátor vagy a Nyilvántartó a Nyilvántartásban a 4.3
pont szerint rögzítette, hogy a delegálás-fenntartási szerződés megszűnt, és 45
napon belül egyetlen Regisztrátor sem rögzíti a Nyilvántartásban, hogy a
domainre a szükséges igazolások csatolásával a 6.3.3 pontnak megfelelő
személlyel delegálás-igénylési és fenntartási szerződést kötött.
6.2 A
delegálás visszavonását a delegálás törlése követi. A delegálás törlésekor a
domain-használat joga visszaszáll a Nyilvántartóra, amely azt új igénylésre
felszabadíthatja. Delegálás visszavonására vagy törlésére csak a Nyilvántartó
jogosult.
6.3 A
delegálás törlését a 6.1 d), e), f), g), h), k) pontok valamelyike miatti
visszavonást követően 60 nap türelmi idő előzi meg, amely idő alatt a domain
kizárólag a szükséges igazolások csatolásával az alábbi személyek jogosultak új
igényt benyújtani:
1)
a visszavonáskor nyilvántartott domain-használó, vagy
2)
a domain-használati jog tekintetében a visszavonáskor
nyilvántartott volt domain-használó jogutódja, vagy
3)
a domain-használó jogutód nélkül megszűnése és jogerős
törlése esetén az, aki:
1.
bizonyítani tudja, hogy a domain igénylésére
eredetileg az ő megbízása alapján, illetve kizárólag az ő érdekében vagy
használatára került sor, vagy
2.
büntetőjogi
felelőssége tudatában, teljes bizonyító erejű magánokiratba foglaltan
nyilatkozik, hogy:
a.
nincs
tudomása arról, hogy a Nyilvántartásban szereplő domain-használó, a törlését
megelőzően, a domaint bárkire átruházta volna, és
b.
a Nyilvántartásban
szereplő domain-használó jogerős törlése óta folyamatosan ő használja a
domaint, és
c.
a fenntartási
díjat is ő fizette meg,
feltéve, hogy a jelen 6.3 3) 2. a) és c)
pontokban foglaltak megvalósulásáról az érintett Regisztrátor is nyilatkozik
büntető jogi felelőssége tudatában. A jelen 6.3 3) 2. pont szerinti igényléskor
domain-igénylő a nyilatkozatát a Regisztrátor részére teljes bizonyító erejű
magánokiratba foglaltan köteles megküldeni, melyet a Regisztrátor köteles
megőrizni, és elektronikus úton a Nyilvántartásba továbbítani.
A 6.3.3) pont alkalmazható a 4.3 pont
szerinti eljárás alatt is.
A 7.1 a) és b) pont feltételeit a
domain-használati jogosultságot ezen 6.3 pont alapján
megszerző személyre is alkalmazni kell.
A türelmi idő alatt a domain a törlés előtti parkolásban váró
domainek nyilvános listáján meghirdetésre kerül.
6.4. Ha
a delegálás visszavonására a 6.1. i) vagy j) pont miatt és valamely jogi vagy
természetes személy jogai védelme érdekében került sor, a delegálás törlését 60
nap türelmi idő követi, amely idő alatt a felszabadult domain névre vonatkozóan
kizárólag az jogosult új igényt benyújtani, akinek kérelmére illetőleg jogai
védelme érdekében a visszavonás történt.
6.5 A delegálás visszavonására a 6.1. g) pont
alapján kizárólag abban az esetben kerül sor, ha a Nyilvántartóhoz érkezett
bejelentést követően vagy a Nyilvántartó arra vonatkozó gyanúját követően, hogy:
a)
akár a
domain-használó, akár az adminisztratív kapcsolattartó e-mail vagy postai címe
nem valós, vagy
b)
a
domain-használó nem valós vagy meghalt vagy megszűnt,
a Nyilvántartónak a valós adatok közlésére hozzájuk és az érintett
domain-használó Regisztrátorához
intézett felhívása eredménytelen marad vagy a könyvelt postai küldeményként,
megküldött felhívást a posta a domain-használó részére vagy az adminisztratív kapcsolattartó
részére a valótlan adatok miatt nem tudja kézbesíteni.
6.6 A 6.3 3) pont alapján legfeljebb 2022.
január 31. napjáig lehet domain igénylést benyújtani, azt követően erre nincs
lehetőség.
7.1 A domain-használó
a domain használati jogát új domain-igénylőre ruházhatja át, feltéve, hogy:
a)
Az új domain-igénylő
egy általa választott Regisztrátor részére a domain fenntartására az 1.2.2
pontnak megfelelő igénylést nyújt be, az adott Regisztrátor szerződéses
feltételei szerint.
b)
a 7.2 pontban
részletezett egyes esetekben az átruházás kötelező feltétele, máskor opcionális
kelléke az, hogy az új domain-igénylő az átruházást az átruházó domain-használó
teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalt nyilatkozatát a
Regisztrátornak megküldje. A nyilatkozatot a Regisztrátor elektronikus úton továbbítja
a Nyilvántartásba. A különböző esetek a következő alpontokban kerülnek
részletezésre.
Az átruházási eljárás a Regisztrátornál az a)
pontban leírt igényléssel kezdődik. Az átruházás az új delegálás megtörténte
napjával lép hatályba. A hatályba lépéssel az átruházó domain-használó
delegálás-fenntartási szerződése automatikusan megszűnik.
7.2 Az
átruházás különböző esetei
7.2.1 Átruházás
amikor okirat alapon nyilvántartott domain esetében az új igénylő okirat alapú
igénylést nyújt be:
a)
Ebben az
esetben az átruházás feltétele, hogy az új domain-igénylő eleget tegyen a
7.1.b) pontban foglaltaknak.
b)
Amennyiben az
átruházó nyilatkozat kelte, és az átruházási eljárás megindítása között az
átruházó domain-használó képviseletére jogosult személyében változás történik,
úgy a Nyilvántartó jogosult kérni az új képviselő átruházást jóváhagyó
nyilatkozatát is.
7.2.2 Átruházás,
amikor megerősítő eljárás alapon nyilvántartott domain esetében az új igénylő
okirat alapú igénylést nyújt be:
a)
Ebben az
esetben az átruházó domain-használó az átruházást megerősítő eljárással engedélyezi.
A megerősítő eljárás során az átruházónak lehetősége van elutasítani az
átruházást.
b)
Az új
domain-igénylő eleget tesz a 7.1.b) pontban foglaltaknak.
c)
Amennyiben az
új domain-igénylő eleget tesz a 7.1.b) pontban foglaltaknak, valamint az átruházó
a megerősítő eljárásban 14 napon belül nem utasítja el az átruházást, úgy a
domain az új domain-igénylő számára kerül delegálásra.
7.2.3 Átruházás,
amikor okirat alapján nyilvántartott domain név esetében az új igénylő a
domaint megerősítő eljárás alapján igényli:
a)
Ebben az
esetben az átruházás feltétele, hogy az új domain-igénylő eleget tegyen a
7.1.b) pontban foglaltaknak.
7.2.4 Átruházás,
amikor megerősítő eljárás alapon nyilvántartott domain esetében az új igénylő a
domaint megerősítő eljárás keretében igényli:
a)
Ebben az
esetben az átruházó domain-használó az átruházást megerősítő eljárással
engedélyezi.
b)
Az új
domain-igénylő a saját nagyobb biztonsága érdekében eleget tehet a 7.1.b)
pontban foglaltaknak.
7.2.5 Amennyiben egy megerősítő eljárás alapján
nyilvántartott domain esetében az átruházás után a korábbi domain-használó arra
hivatkozva, hogy az átruházás az erre irányuló akarata hiányában, valamely
faktorával visszaélve történt, úgy 30 napon belül van lehetősége egy
Regisztrátorhoz panaszt benyújtani, és visszakövetelni a domain-használati
jogosultságát. A korábbi domain-használó panaszát bármelyik regisztrátor
befogadhatja, de a domain regisztrátorának
kötelessége befogadni és a Szabályzat 9. pontja szerint eljárni. Amennyiben az
átruházás regisztrátor váltással együtt történt, úgy a panaszt az előző
domain-használó regisztrátora is köteles befogadni.
Az eljáró regisztrátornak fel kell szólítania
az új domain használót, hogy 5 munkanapon belül küldje meg az átruházó
okiratot. Amennyiben az új domain-használó a felhívás ellenére az átruházó
okiratot nem küldi a panaszt kezelő Regisztrátornak, a Nyilvántartó az
átruházás előtti eredeti állapotot helyreállítja azzal, hogy a domainra 30 napos határidővel átruházási tilalmat jegyez
be.
A korábbi domain-használó az átruházó
okiratnak a regisztrátor részére történő megküldése napjától számított 30 napon
belül, míg az új domain-használó az eredeti állapot helyreállításának napjától
számított 30 napon belül kérheti az alternatív vitarendezési eljárás (Tanácsadó
Testület 9. pont szerinti eljárása) megindítását. Az alternatív vitarendezési
eljárás időtartamának idejére a domainra bejegyzett
átruházási korlátozás meghosszabbodik.
7.2.6 Amennyiben
egy átruházási folyamat során az átruházó megerősítő eljárással engedélyezi az
átruházást, úgy azt követően 30 napig az adott domain újabb átruházása nem
kezdeményezhető.
7.2.7 Az átruházás a fenntartási időszakot nem
befolyásolja.
7.3 Bíróság
vagy az Alternatív Vitarendező Fórum is dönthet a domainnek egy kérelmező
javára történő átruházásáról. A domain átruházása ilyen tartalmú döntés vagy
határozat esetén is csak akkor történhet meg, ha az átruházás eredményeként a
domain használatára jogot szerző megfelel a 7.1 a) pontjaiban előírt
feltételeknek továbbá a Nyilvántartó részére a Regisztrátor által vagy egyéb
módon megküldésre kerül a döntés vagy határozat.
7.4 A
domaint érintő folyamatban lévő alternatív vitarendezési vagy bírósági eljárás
alatt a Nyilvántartó a domain átruházását az eljárás befejezéséig úgy
korlátozza, hogy ennek időtartama alatt a domain kizárólag a kérelmező vagy a
felperes javára ruházható át. A Nyilvántartó - a 8.2 pontban meghatározottak
kivételével - nem ellenőrzi a folyamatban lévő eljárás tényét, azt az érdekelt
fél tartozik a Nyilvántartó felé igazolni.
8.1 A
Szabályzatnak való megfeleléssel kapcsolatban a domain-igénylő és a
Regisztrátor között keletkezett vita esetén a Regisztrátor, illetve, ha a
Regisztrátor kéri, a Nyilvántartó álláspontja döntő. Abban az esetben, ha a
vita a Regisztrátor és a Nyilvántartó között keletkezik, akkor a Nyilvántartó
álláspontja a meghatározó.
8.2 A
domainről folyó jogvita tényét az eljárást
kezdeményező fél erre irányuló kérelme vagy a bíróság döntése alapján a
Nyilvántartó a Nyilvántartásban rögzíti. Ilyen kérelem esetén a domain
átruházása a 7.4 pont szerint korlátozásra kerül.
8.3 A
domain igényléssel és használattal kapcsolatos jogvitákban az Alternatív Vitarendező
Fórum eljárását lehet igénybe venni. A domain delegálását megelőzően keletkező
jogvitákban a Tanácsadó Testület jár el, a már delegált domainekre
vonatkozó jogvitákban a Regisztrációs Döntnök, valamint a delegált domainek
alatt közölt jogsértő tartalom miatt kezdeményezett jogvitákban a Hotline Döntnöki Fórum. Az Alternatív Vitarendező Fórum a
rá vonatkozó, és a Nyilvántartó weboldalán, valamint az Alternatív Vitarendező
Fórum honlapján közzétett szabályok szerint jár el.
8.4 A
Nyilvántartó és a Regisztrátor aláveti magát az Alternatív Vitarendező Fórum
állásfoglalásának, határozatának, illetve döntésének, és a domain delegálása, a
már delegált domain delegálásának a visszavonása és átruházása kérdésében annak
megfelelően jár el. Sem a Nyilvántartó, sem a Regisztrátor nem felel azért,
mert végrehajtja az Alternatív Vitarendező Fórum döntését.
8.5 Az
Alternatív Vitarendező Fórum döntését követően a domain-használó által
kezdeményezett bírósági eljárást az alternatív vitarendezési eljárást
kezdeményező személlyel (Panaszos vagy Kérelmező) szemben kell megindítani. Sem
a Nyilvántartó, sem az Alternatív Vitarendező Fórumot fenntartó szervezet, sem
a döntésben részt vevő döntnök nem változtathatja meg a döntést. A Nyilvántartó
a domain-használó keresetének helyt adó végrehajtható bírósági határozat esetén
az eredeti állapotot helyreállítja.
8.6 Az
Alternatív Vitarendező Fórum szolgáltatást a Magyarországi Internet
Szolgáltatók Tanácsa Tudományos Egyesülete által erre kijelölt, mind a
Nyilvántartótól, mind a Regisztrátoroktól elkülönülő
szervezet független szakértő tanácsadóin, illetve döntnökein keresztül nyújtja.
9.1 Akinek
jogos érdeke fűződik annak megállapításához, hogy a feltételes használatba
adott domain az adott domain-igénylő részére történő delegálása a Szabályzatba
ütközik, az Alternatív Vitarendező Fórum (Tanácsadó Testület) eljárását
igényelheti. A Panaszos a kifogását, annak okát megjelölve bármely általa
választott Regisztrátornál előterjesztheti olyan határidővel, hogy a
Regisztrátor az eljárás kezdeményezését a kifogásolt igény kihirdetésének kezdő
napjától számított 8 napon belül a Nyilvántartásban rögzíteni tudja, és a
panaszt a kezdő naptól számított 14 napon belül benyújtsa. A határidő
elmulasztása esetén az Alternatív Vitarendező Fórum (Tanácsadó Testület)
eljárását nem lehet kérni. A Panaszos kifogását a kifogásolt igény
Regisztrátora átvenni köteles, míg más Regisztrátor az átvételről szabadon
dönthet. Más Regisztrátor nem tehető felelőssé semmilyen kárért, ami a
Panaszost a kifogás átvételének megtagadása esetén érhette.
A Panaszos a panasza előterjesztésével
egyidejűleg nyilatkozik az Adatvédelmi Tájékoztató szerint személyes adatainak
kezeléséhez történő hozzájárulásáról.
9.2 Az
Alternatív Vitarendező Fórum (Tanácsadó Testület) eljárásának megindítására
nyitva álló határidő elmulasztása nem értelmezhető akként, hogy a domain név
választásával kapcsolatos jogairól az érintett bármilyen módon lemondott volna,
és a választott domain névnek a domain-igénylő részére történő delegálásához
hozzájárult volna.
9.3 Ha egy nyilvántartásba vett igény
teljesítése nem történik meg, mert a Nyilvántartó álláspontja szerint az a
Szabályzat előírásainak nem felel meg, akkor a domain-igénylőt erről
Regisztrátora az ok megjelölésével haladéktalanul értesíti. A domain-igénylő ez
esetben az Alternatív Vitarendező Fórum (Tanácsadó Testület) eljárását
igényelheti Regisztrátoránál olyan határidővel, hogy a Regisztrátor az eljárás
kezdeményezését az elutasítástól számított 14 napon belül a Nyilvántartásban
rögzíteni tudja. A határidő elmulasztása esetén az igény automatikusan
törlődik.
9.4 A
Tanácsadó Testület az igények Szabályzatnak való megfelelőségével kapcsolatban
elvi vagy eseti állásfoglalást hoz. A Nyilvántartó és a Regisztrátor aláveti
magát a Tanácsadó Testület állásfoglalásainak, az abban foglaltaknak
megfelelően jár el, és az azokban foglaltak alapján teljesíti vagy tagadja meg
a delegálásra vonatkozó igényeket.
9.5. Az
elvi állásfoglalás a Regisztrátorokra és a Nyilvántartóra kötelező általános
iránymutatást tartalmaz az igények Szabályzatnak való megfelelőségével
kapcsolatban. A Tanácsadó Testület elvi állásfoglalását a Nyilvántartó kérheti.
9.6 Az
eseti állásfoglalás konkrét domain-igénylő konkrét igényének teljesíthetőségére
vonatkozó állásfoglalást tartalmaz. A Tanácsadó Testület eseti állásfoglalását
a delegálást megelőzően kérheti a Nyilvántartó vagy bármely Regisztrátor saját
elhatározásból, illetve a domain-igénylő vagy az igényléssel szemben kifogást
előterjesztő Panaszos megbízása alapján. Az eljárás megindítására vonatkozó
megbízás elfogadását a Regisztrátor függővé teheti attól, hogy a megbízó az
eljárási díjat befizesse, illetve letétbe helyezze.
9.7 A
Tanácsadó Testület eseti állásfoglalásában abban a kérdésben foglal állást,
hogy az adott domain az adott domain-igénylő számára delegálható vagy nem
delegálható. Amennyiben az eseti állásfoglalás alapján a feltételes használatba
adott domain törlésére kerül sor, a törlés napjától számított 60 napig az adott
domainre csak a Panaszos jogosult új igényt benyújtani, amennyiben az ilyen
irányú szándékot a panasz benyújtásánál a Panaszos Regisztrátora a
Nyilvántartásban jelezte.
9.8 A
Tanácsadó Testület eseti állásfoglalásának eljárási díját a domain-igénylő
Regisztrátora köteles megfizetni a Nyilvántartónak, ha a Tanácsadó Testület úgy
dönt, hogy a Panaszolt domain igénylése nem
teljesíthető. Ha a Panaszolt domain-igénylése
teljesíthető, a díjat
a)
a 9.1 szerint
indított eljárás esetén a Panaszos Regisztrátora köteles megfizetni vagy
b)
a 9.3 szerint
indított eljárás esetén a Nyilvántartót terheli.
A Regisztrátor jogosult az eljárással
kapcsolatos költségeit megbízója felé továbbhárítani.
9.10 A
Tanácsadó Testület eljárást lehet kérni a 7.2.5 pontban szabályozottak szerint
a domain átruházásával kapcsolatos jogvita esetén is.
A Tanácsadó Testület eljárására a jelen, 9. pontban rögzítettek vonatkoznak a
7.2.5 pontban meghatározott eltérésekkel.
10.1 A
domain-használó a domain delegálására vonatkozó igény benyújtásával, valamint a
delegálás fenntartásával aláveti magát az Alternatív Vitarendező Fórum
(Regisztrációs Döntnök) döntésének, amely a választott domain névvel
kapcsolatos viták elbírálására az erre irányuló kérelem előterjesztése esetén a
jelen Szabályzatban, illetve a külön meghatározott szabályok szerint jár el.
10.2 A domain delegálását követően egy
meghatározott domain névnek a kérelmezett domain-használótól történő
visszavonását, illetve átruházását az, akinek ehhez a névhez névhasználati joga
fűződik, az Alternatív Vitarendező Fórumhoz előterjesztett, a Regisztrációs
Döntnök szabályzatában foglaltaknak megfelelő kérelemmel kezdeményezheti. A
kérelem előterjesztésével egyidejűleg a kérelmezőnek be kell fizetnie a
Regisztrációs Döntnök szabályzatában meghatározott összegű eljárási díjat.
10.3 Az Alternatív Vitarendező Fórum a domain
név delegálásának visszavonását vagy a Kérelmező
javára történő átruházását rendeli el,
a)
amennyiben:
aa) a domain név
azonos egy olyan névvel vagy megtévesztően hasonlít egy olyan névhez, amely a
Kérelmező javára valamely hatályos magyar vagy közösségi jog által védett név vagy
ab) amelynek
használatára a Kérelmező valamely magyar vagy közösségi jogszabály alapján
jogosult,
b)
és amennyiben:
ba) a Kérelmezett a domain nevet anélkül
igényelte, hogy a névhez joga vagy jogos érdeke fűződne, vagy
bb) a Kérelmezett a nevet rosszhiszeműen
igényelte vagy annak felhasználása rosszhiszeműen történik.
10.4 A Kérelmezett javára a jogos érdek, illetve
terhére a rosszhiszeműség megállapíthatóságának részletes szabályait a
Regisztrációs Döntnök szabályzata tartalmazza.
10.5 A Regisztrátor és a Nyilvántartó a
Regisztrációs Döntnök döntését a kézhezvételtől számított 30 nap elteltével
végrehajtja. Abban az esetben, ha a domain-használója a 30 napos határidő alatt
igazolja, hogy a domain delegálás visszavonását, illetve a Kérelmező részére
történő átruházását elrendelő döntés közlését követően a kérelmezővel szemben a
domain általa történő további használata végett keresetet terjesztett elő, a
döntés végrehajtását a Regisztrátor és a Nyilvántartó felfüggeszti. A
keresetindítás vagy annak igazolásának elmulasztása esetén, illetve az eljárást
jogerősen lezáró, érdemben a döntéssel nem ellentétes bírósági határozatról
szóló értesítés esetén a döntést a Regisztrátor és a Nyilvántartó végrehajtja.
10.6 A Kérelmező és a Kérelmezett közös
megállapodás alapján, illetve a Nyilvántartó és a Regisztrátorok a
domain-használóval szemben a domain regisztrálásával, fenntartásával vagy
használatával kapcsolatos vita eldöntésére bármikor delegált domain nevek
vonatkozásában, illetve más, a jelen Szabályzatban megállapított eseteken
kívüli jogvitás kérdésekre is igénybe veheti az Alternatív Vitarendező Fórumot.
A domain-igénylőnek, illetve a domain-használónak
az alábbiakban meghatározott technikai működőképességre vonatkozó követelmények
teljesüléséről már a domain delegálására vonatkozó igény benyújtásakor, majd
azt követően is, a delegálás fenntartásának ideje alatt folyamatosan gondoskodnia
kell:
11.1 Az
Internetről állandó IPv4 vagy IPv6 összeköttetéssel, folyamatosan elérhető
legyen és működjön legalább két domain név szerver, amelyek hitelesen
válaszolnak az adott domainre vonatkozóan az 53-as TCP és UDP portokra érkező
kérésekre.
11.2 A
domain név szerverek között legyen legalább kettő, amely IPv4 protokollon
egymástól független állandó internet hálózati elérhetőséggel rendelkezik.
11.3 Az
adott domain zóna SOA rekordja szintaktikailag hibátlan legyen.
12.1 A
domain-igénylő vagy domain-használó köteles a domain delegálásával,
regisztrálásával, fenntartásával, illetve a domain használattal kapcsolatos
ügyekben történő képviseletre adminisztratív kapcsolattartót megjelölni.
12.2 Ha
a domain-igénylő vagy domain-használó másként nem rendelkezik, akkor az
adminisztratív kapcsolattartónak saját magát kell tekinteni, amennyiben a 12.4
pontban említett feltételeknek megfelel. A domain-igénylő vagy domain-használó
adminisztratív kapcsolattartásra csak jogi személyt vagy egyéni vállalkozót
hatalmazhat meg, és kizárólagosan felelős azért, hogy a meghatalmazott ennek
következményeit vállalja. Az adminisztratív kapcsolattartóként megjelölt egyéni
vállalkozó adószámát rögzíteni kell a Nyilvántartásban.
12.3 Az
adminisztratív kapcsolattartó személyében vagy adataiban bekövetkezett
változásokról a domain-használó, illetőleg maga az adminisztratív
kapcsolattartó köteles a Regisztrátort értesíteni. Sem a Regisztrátor, sem a
Nyilvántartó nem felel azért a kárért, amely abból ered, hogy a változásokról
elmulasztották a Regisztrátort értesíteni. A változások bejelentésének
elmulasztása a domain delegálásnak a Szabályzat 6.1 g) pontja szerinti
visszavonását eredményezheti.
12.4 Az
adminisztratív kapcsolattartónak rendelkeznie kell működő e-mail címmel és
magyarországi postacímmel, valamint képesnek kell lennie magyar nyelvű
kommunikációra.
12.5 A
domain-igénylőhöz, illetve domain-használóhoz intézett hivatalos értesítéseket,
felhívásokat az adminisztratív kapcsolattartónak a Nyilvántartásban szereplő
e-mail címére vagy postai címére kell küldeni. Saját felelőssége, hogy a
Nyilvántartásban szereplő címeket úgy aktualizálja, hogy az oda címzett
értesítésekről, felhívásokról haladéktalanul értesüljön. Sem a Regisztrátor,
sem a Nyilvántartó nem felel az értesítés elmulasztásából eredő kárért, ha az
adminisztratív kapcsolattartó a Nyilvántartásban szereplő címen nem érhető el.
12.6 Ha
az adminisztratív kapcsolattartó a domain-használótól különböző természetes
személy a személyes adatainak törlését kéri, a domain-használónak 60 napon
belül gondoskodnia kell új adminisztratív kapcsolattartó kijelöléséről. Erre a
Regisztrátornak fel kell szólítania a domain-használót.
12.7 Amennyiben a domain-használó a megadott
határidőn belül nem gondoskodik új adminisztratív kapcsolattartó kijelöléséről,
úgy a Regisztrátor a domain-használó egyidejű értesítése mellett, automatikusan
a domain-használót rögzíti a Nyilvántartásban új adminisztratív
kapcsolattartóként, amennyiben a 12.4. pontban leírt feltételeknek megfelel,
ellenkező esetben a Regisztrátor saját magát rögzíti a Nyilvántartásban
adminisztratív kapcsolattartóként. A Regisztrátornak a domain-használót az új
adminisztratív kapcsolattartó automatikus rögzítéséről értesítenie kell.
12.8 Amennyiben
a domainre vonatkozóan a domain-használó nem rendelkezik érvényes
delegálás-fenntartási megállapodással (például a regisztrátor
megszűnt, vagy a Regisztrátor felmondta – de ide nem
értve a 6.3 pontokban foglalt eseteket), akkor a 12.7 pontban leírt
módosításokat a Nyilvántartásban a Nyilvántartó végzi el.
13.1 A
domain-igénylő, illetve domain-használó köteles a neki delegált domainnel, a
delegációs és regisztrációs eljárással, a domain nevének megválasztásával,
jelentéstartalmával vagy használatával, valamint az általa adminisztratív
kapcsolattartóként megjelölt természetes személyek személyes adatainak
kezeléséhez való hozzájárulásuk hiányával kapcsolatos bármilyen jogvitából,
kárból, követelésből következő költség alól tehermentesíteni a Nyilvántartót
és/vagy a Regisztrátort, és egyébként is mindent elkövetni annak érdekében,
hogy a Regisztrátort, illetve a Nyilvántartót érdeksérelem ne érje. Sem a
Regisztrátor, sem a Nyilvántartó nem vonható felelősségre a Szabályzat
betartása, az alternatív vitarendezési eljárási döntés, jogerős határozat vagy
az előzetesen végrehajthatóvá nyilvánított határozat végrehajtása miatt.
13.2 Felek közti kommunikáció: A domain regisztrációs eljárások (pl. igénylés,
módosítás, felmondás, átruházás stb.) során az ügyintézés általában
elektronikus úton történik. Az emailen elküldött értesítéseket az ellenkező
bizonyításáig a címzetthez megérkezettnek kell tekinteni. Az így küldött
elektronikus dokumentumok hitelességéért a küldő fél, a címzett
által megadott e-mail címen történő fogadásért a címzett felelős. A jelen Szabályzat szerinti megerősítő eljárás
keretében történő megerősítés esetén a jognyilatkozat megtettnek minősül. A
domain ügyintézéssel kapcsolatban a felek közötti kommunikáció során
keletkezett emailt minősített elektronikus aláírás hiányában is írásba foglalt
okiratnak és hitelesnek kell tekinteni, mint amelynek tartalma az ellenkező
bizonyításáig az eredetivel egyező, változtatás nélküli, amelyre bármely fél
alappal hivatkozhat.
13.3 Delegálás-igénylési
és delegálás-fenntartási megállapodás összevontan is köthető. Bármelyik megállapodás
érvénytelen a domain-igénylő vagy domain-használó által a Szabályzat és az
Adatvédelmi Tájékoztató megismerésére, elfogadására és rendelkezéseinek magára
nézve kötelezőnek tekintésére tett jognyilatkozata nélkül, illetve semmis
minden olyan feltétel, amely ellentétes a Szabályzattal. A domain-igénylő,
illetve a domain-használó köteles a domain fenntartás ideje alatt a
regisztrációs szerződés(eke)t, elektronikus úton kötött szerződés esetén annak
elektronikus úton küldött visszaigazolását is megőrizni. Regisztrátort nem
terheli szerződéskötési kötelezettség, így nem felel, ha valamely domain
delegálására vagy fenntartására nem kíván szerződést kötni.
13.4 A
regisztrációs eljárások (igénylés, módosítás, felmondás, átruházás stb.) során
az érintettek (domain-igénylő, domain-használó, átruházó, kedvezményezett,
adminisztratív kapcsolattartó stb.) jogosultságát, illetve személyének
azonosságát a Regisztrátor vagy a Nyilvántartó vizsgálhatja, aminek alapja
elsősorban:
a)
természetes
személy esetén:
i.) személyi igazolvány,
ii.)
útlevél,
iii.)
magyarországi
letelepedési engedély,
iv.)
jogosítvány,
v.)
az európai
uniós, Európa Tanács, EGT vagy EFTA tagállam, valamint Magyarországgal
szomszédos határral rendelkező ország állampolgárságát hitelesen bizonyító
okirat,
vi.) születési dátum.
b)
jogi személy
és egyéni vállalkozó estén:
i.) a jogi személy létrehozását, nyilvántartásba vételét vagy
bejegyzését igazoló, vonatkozó hatósági (közigazgatási, közjegyzői, kamarai
vagy bírósági) határozat, bejegyző végzés, a nyilvántartásba vételt hitelesen
igazoló hivatalos irat, illetve a bejegyzésre, nyilvántartásba vételre irányuló
eljárás megindítását hivatalosan igazoló okirat (kérelem bírósági érkeztető
pecséttel ellátott példánya),
ii.) a jogi személy nevében nyilatkozó személy képviseleti
jogát igazoló okirat (pl. aláírási címpéldány vagy ügyvéd által elkészített
aláírás minta);
iii.) egyéni vállalkozó esetén adószámát igazoló dokumentum;
c)
védjegyjogosult esetén a védjegyoltalom
igazolására szolgáló okirat;
d)
elektronikus
tanúsítvány.
13.5 Regisztrátor
bármely Magyarországon bejegyzett vagy nyilvántartásba vett jogi személy vagy
egyéni vállalkozó lehet, amely a Szabályzatban meghatározott tevékenység
folytatására jogosult, rendelkezik a tevékenységhez szükséges személyi és
tárgyi feltételekkel, valamint közte és Nyilvántartó között a regisztrátori tevékenység végzésére feljogosító franchise
szerződés van hatályban.
13.6 A
Regisztrátor megszűnése, illetve regisztrátori
jogosultsága elvesztése esetén a szerződésekben új Regisztrátor léphet a régi
helyébe. Ha erre nem kerül sor, akkor a régi Regisztrátor helyett a
Nyilvántartó értesíti a régi Regisztrátor által fenntartott domainek
domain-használóit a delegálás-fenntartási szerződés megszűnéséről és a
Regisztrátor helyett rögzíti ezt a Nyilvántartásban is. Ezt követően a 6.1 e)
pont szerint folytatódik az eljárás.
13.7 Ahol
szerződés vagy bármely más okirat a Szabályzatot vagy a Domainregisztrációs
Üzletpolitikai Irányelveket (illetve a szabályok korábbi elnevezését) említi,
ott a jelen Szabályzatot kell érteni.
13.8 A
korábban delegált domainek esetén a delegálás jogszerűsége a korábban hatályos
regisztrációs szabályzatok szerint kerül elbírálásra.
13.9 A
Magyarországi Internet Szolgáltatók Tanácsa Tudományos Egyesülete a jelen
Szabályzatban foglalt folyamatok műszaki részleteinek meghatározására Technikai
Eljárási Szabályzatot alkothat, amely a jelen Szabályzat mellékletét képezi.
13.10 Jelen
Szabályzatra a magyar jog irányadó.
A jelen Domainregisztrációs
Szabályzat 2021.01.01-én lép hatályba.
[i] A Szellemi
Tulajdon Nemzeti Hivatala védjegy adatbázisa (E-KUTATÁS) a 06-80-345678 zöld
számon vagy itt hozzáférhető.
Az EU Védjegy Hivatalának védjegy adatbázisa itt
vagy itt hozzáférhető.[ii] A
Hálózathasználati Irányelvek dokumentum itt érhető el.
*A szemmel látható domain nevek az ékezetes
karakterek miatt rövidebbnek látszanak, a kódolás (punycode)
miatt.