Tudástár

Miért érdemes .hu domaint választani az új weboldaladhoz? 

A saját weboldal hitelességet ad, lehetőséget arra, hogy több ügyfelet érjünk el, és nem függ a közösségi oldalak elérhetőségétől, változó szabályaitól. Egy weboldalt létrehozni nem bonyolult – de kérdéses lehet, milyen domain végződést érdemes választanunk hozzá. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy mik a .hu végződésű domain legnagyobb előnyei, és hogyan regisztrálhatunk egy ilyet percek alatt. 

Egy saját weboldal előnyei 

A saját weboldal, egy saját domain névvel, egy sor előnyt biztosít – nem csak annak, akinek semmilyen online jelenléte nem volt korábban, de azoknak is, akik közösségi felületeken jelentek csak meg eddig vállalkozásukkal. 

A .hu domainek hivatalos nyilvántartója 2023 őszén készített egy friss felmérést, amelyből többek között az is kiderült, hogy a weboldallal már rendelkező vállalkozások milyen előnyöket kapcsolnak a saját weboldal birtoklásához. 

A válaszokból az derült ki, hogy a saját weboldalt használók többsége szerint erősíti a hitelességet és megbízhatóságot, segít az arculat felépítésében, könnyűvé teszi az ügyfelek tájékoztatását és informálását, szabadabb kommunikációt és tartalomfejlesztést tesz lehetővé. 

Vagyis röviden: a saját weboldal segít, hogy a vállalkozásunk láthatóbb legyen, hatékonyabban kommunikáljon és megbízhatóbb arcát mutassa. 

Nagy előnye a közösségi platformokkal, például Facebookkal szemben a rugalmassága, hiszen a saját weboldalt bárhogyan testreszabhatjuk, szabadon tölthetjük fel saját tartalommal, és nem áll fenn a veszélye, hogy mindez elveszik. Nagyobb a kontrollunk felette, és nem befolyásolják jogszabályi vagy üzletpolitikai változtatások, nem áll le a weboldal, ha a közösségi oldal éppen leáll és így tovább. 

A saját weboldalhoz Magyarországon a .hu végződésű domain nevek választása az ideális. 

Hogy miért? Nos… 

Röviden a .hu domain végződésről 

A .hu Magyarország nemzeti domain végződése. Ez egy legfelsőbb szintű domain, úgynevezett TLD (Top Level Domain), azon belül is országkódot (country code) megjelenítő, vagyis ccTLD.  

A Magyarországon működő, vagy az ország területére szolgáltató cégek, vállalkozások és magánszemélyek általában ezt a végződést választják weboldalaiknak.  

E cikk írásakor több mint 867 ezer .hu végződésű domaint regisztráltak már, és a számuk folyamatosan növekszik – ezért is fontos lépése a regisztrációnak a foglaltság ellenőrzése. A domainek kiosztásáért az ISZT felel. 

A Magyarországi Internetszolgáltatók Tanácsa Tudományos Egyesület, vagyis ISZT 1997-ben alakult, mára 53 internetszolgáltatót tömörít. Az ISZT nevében a .hu nemzeti legfelsőbb szintű domain alá tartozó domain nevek delegálását, nyilvántartását és kezelését az ISZT Nonprofit Kft. végzi. 

De térjünk vissza a .hu végződés konkrét előnyeire. 

Miért előnyös a .hu más végződésekkel szemben? 

Kezdjük a nyilvánvalóval: ha valaki egy magyar vállalkozás, márka, brand vagy termék weboldalára akar rálelni, arra fog számítani, hogy az egy .hu végződésű néven lesz elérhető. A .hu él a köztudatban, automatikusan ezt kapcsoljuk a hazai oldalakhoz, még a nemzetközi, globális márkák magyar weboldalait is automatikusan .hu címen keressük. 

Ezzel ellenben egy magyar kifejezés egy külföldi címmel, még a .com vagy .org végződésekkel is, szokatlannak érződik, hiába adják ezek globálisan a beregisztrált címek nagy részét, és hiába találkozunk velük minden nap. 

A .hu domain viszont hitelességet ad. Éppen úgy, ha egy vállalkozás a saját e-mail-címéről kommunikál, nem pedig egy ingyenes @gmail.com címről, azt sugallja, hogy egy valódi, megbízható vállalkozó, szervezet, nem valamilyen átverés vagy amatőr. 

A .hu domain nagy eséllyel segít abban is, hogy a keresési találatok között (a Google és más keresőmotorok találati oldalain) jobban rangsoroljunk, mintha egy külföldi domaint használnánk. Elsősorban persze a tartalom és a technikai háttér határozza meg a rangsorolásunkat, de hasonló minőségű találatok között szinte bizonyosan annak az országnak a domain végződése győz, ahol a felhasználó fizikailag tartózkodik és amilyen nyelven keres. 

Végül: miért ne választanánk a több ezer elérhető, nem országhoz kötött végződés közül? 

Ezek az újabbnak tekinthető, úgynevezett generikus, vagyis gTLD végződések kétségtelenül hasznosak lehetnek – ám visszautalva az első pontra, nem ezek jutnak majd először a felhasználók eszébe, és nem biztos, hogy emlékezni fognak rájuk. 

Emellett a magyar piacon az ilyen végződések (.app, .io, .business és így tovább) nem széles körben ismertek, a kevésbé rutinos nethasználók akár gyanúsnak is láthatják őket, hisz nem a megszokott mintába illeszkednek. 

Összességében: egy magyar vállalkozásnak a .hu végződés természetes, megszokott, és előnyös választás. 

Innen már csak egy lépés, hogy a kívánt nevet megszerezzük… 

Hogyan regisztrálhatsz saját .hu domaint? 

Ha kitaláltunk egy jó nevet a weboldalunknak, a következő lépés annak ellenőrzése, hogy a név nem foglalt-e. Ezt könnyedén megtehetjük bármely domain regisztrátor oldalán, illetve a domain.hu főoldalán is, a keresőmezőbe írva a nevet, és beállítva hozzá a megfelelő végződést. 

Értelemszerűen két eredmény születhet. 

Ha a domain szabad, akkor tovább léphetünk a regisztráláshoz.  

A legtöbb regisztrátor weboldalán ez nem bonyolultabb, vagy pontosan megegyezik egy egyszerű webshopos vásárlással: ha szeretnénk, plusz tárhelycsomagot is választunk (ez ajánlott, hiszen a tárhelyre kerül majd a weboldal tartalma), esetleg extrákat (mint az előre telepített WordPress, vagy épp sablonok), majd megadjuk az adatainkat és fizetünk. 

A fizetésnél általában kiválaszthatjuk, hogy a domaint hány évre akarjuk megvenni. Mivel a domainek száma véges, azokat valójában nem megvásároljuk, hanem béreljük, ez alól senki sem kivétel. A költségük ugyanakkor évente mindössze párezer forint, és 1, 2, 5 vagy akár 10 évre előre is kibérelhetjük őket. 

Ezt követően a regisztrátor végigviszi a regisztrálási folyamatot, és általában már pár órán belül, de maximum 24 óra után használhatjuk is az új webcímünket. 

A második eset az, ha a domain foglalt. Ebben az esetben az alábbi lehetőségeink adódnak: 

  • Keresünk egy másik alkalmas kifejezést, és elölről kezdjük a folyamatot. Ez nyilvánvalóan kompromisszum, hisz nem az első választásunkat szerezzük meg, viszont így percek alatt megoldhatjuk a problémát és hamar lehet egy saját weboldalunk. Nézzük meg, hogy kötőjellel, egyéb írásmódokkal, vagy akár ékezetekkel elérhető-e a domain név, és ha igen, regisztráljuk be a lehetőség szerinti legtöbb variációt, hogy az alternatív írásmódok, elgépelések se vigyék tévútra, vagy akár a konkurenciához a látogatót. 
  • A második opció, hogy megpróbálunk kapcsolatba lépni a domain tulajdonosával, vagy legalábbis a regisztrátorral, amelyen keresztül a domaint bérli. Ez egy sokkal lassabb, potenciálisan zsákutcának bizonyuló út. 
  • A harmadik lehetőségünk, hogy figyelőlistára rakjuk a vágyott domain nevet. Egyes regisztrátorok kínálnak ilyen lehetőséget, ebben az esetben figyelni kezdik, mikor jár le a domain, és ha ez bekövetkezik, és a tulajdonos nem újítja meg, akkor megpróbálják „lekapni”, automatikusan beregisztrálni nekünk. Hogy ez sikerül-e, az persze nem garantált, és a lejáratig lehet, hogy éveket kell várnunk. 

Fontos, hogy természetesen nem minden domain név szabadon bejegyezhető bárki által. Jogvédett márkanevek, helységnevek és hasonlók hiába kerülnek figyelőlistára, hiába regisztrálod őket, később panaszt tehet a korábbi tulaj, és akár el is vehetik azt tőled. Hasonló a helyzet akkor, ha még be nem regisztrált, de létező márkanevekről beszélünk. Tehát a regisztráció, vagy akár figyelőlistára helyezés előtt győződj meg róla, hogy az adott név nem védett-e. 

Érdemes tehát legalább egy alkalmas domaint lefoglalni, még ha az nem is a „tökéletes” – legfeljebb később kereshetünk alternatívákat. 

Konklúzió 

Ha magyar vállalkozóként, cégvezetőként szeretnénk egy saját weboldalt indítani – amire minden okunk megvan, tekintve, hogy mennyivel növeli a márkánk láthatóságát –, akkor elsősorban egy .hu végződésben érdemes gondolkodnunk. 

Ez segít a megjegyezhetőségben, hogy többen találjanak ránk, és hogy hiteles szolgáltatóként komolyan vegyenek minket. 

Mindehhez pedig csak annyi kell, hogy találjunk egy olyan nevet, ami pontosan illik a vállalkozásunkhoz – és elkezdjük ellenőrizni, hogy az elérhető-e, majd percek alatt lefoglaljuk.